ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΜΑΪΟΥ 2009
ΟΜΑΔΑ Α
Στις παρακάτω προτάσεις, από
Α.1.
μέχρι και Α.5, να γράψετε τον αριθμό της καθεμιάς και δίπλα του την ένδειξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι
λανθασμένη.
A1. Η λειτουργία του Ελέγχου δεν είναι ανεξάρτητη από τη λειτουργία του
προγραμματισμού.
Μονάδες
4
A2. Στο εξουσιοδοτικό πρότυπο ηγεσίας ο ηγέτης δίνει το δικαίωμα να
αποφασίζουν σε πολλά θέματα οι συνεργάτες του και ο ρόλος του είναι πολύ
περιορισμένος.
Μονάδες
4
A3. Η επιχείρηση εκφράζει έναν τρόπο ατομικής δράσης.
Μονάδες
4
A4. Οι λειτουργικοί στόχοι της επιχείρησης είναι αυτοί που επίσημα
διατυπώνονται στο καταστατικό της.
Μονάδες
4
A5. Τα λειτουργικά προγράμματα δράσης περιλαμβάνονται στη λειτουργία του
προγραμματισμού του Management.
Μονάδες
4
A6. Οι δίκαιες ανταμοιβές του εργαζόμενου είναι στοιχείο της βασικής λογικής
της θεωρίας των προσδοκιών.
Μονάδες 4
A7. Μια από τις ενέργειες της εμπορικής λειτουργίας είναι:
(α) η προβολή και προώθηση των προϊόντων ή υπηρεσιών.
(α) η προβολή και προώθηση των προϊόντων ή υπηρεσιών.
(β) η συνεχής
παρακολούθηση των αποθεμάτων.
(γ) η εξεύρεση κεφαλαίου που απαιτειται για
την ίδρυση της οικονομικής μονάδας.
(δ) ο έλεγχος
της ποιότητας των παραγόμενων αγαθών.
Μονάδες
6
A8. Η τοποθεσία εργοστασίου και η διάταξη χώρων είναι ενέργεια που ανήκει:
(α) στο μάρκετινγκ.
(α) στο μάρκετινγκ.
(β) στη
διοίκηση πωλήσεων.
(γ) στη διοίκηση παραγωγής.
(δ) στη
χρηματοοικονομική διοίκηση.
Μονάδες
6
A9. Ο ηγέτης:
(α) ελέγχει.
(α) ελέγχει.
(β) εμπνέει
φόβο.
(γ)διορίζεται.
(δ)περνά όραμα.
Μονάδες
6
A10. Να περιγράψετε τις ανάγκες για ασφάλεια και τις κοινωνικές ανάγκες όπως αυτές διατυπώνονται στη θεωρία του Maslow.
Μονάδες
8
ΟΜΑΔΑ Β
B1. Από τα στοιχεία που εντάσσονται στο γενικό (εξωτερικό) περιβάλλον της
επιχείρησης να περιγράψετε το οικονομικό (Μονάδες 4), το νομικό (Μονάδες
3), κοινωνικό (Μονάδες 4), και οικολογικό (Μονάδες 4), .
B2. α. Τι γνωρίζετε για την έννοια της ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης.
B2. α. Τι γνωρίζετε για την έννοια της ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης.
Μονάδες
9
β. Πως συνδέεται η παραγωγικότητα της επιχείρησης με την ανταγωνιστικότητα της.
Μονάδες 6
β. Πως συνδέεται η παραγωγικότητα της επιχείρησης με την ανταγωνιστικότητα της.
Μονάδες 6
B3. α. Ποιο είναι το βασικό αντικείμενο της χρηματοοικονομικής διοίκησης. Να αναφέρετε τρεις αποφάσεις που εμπίπτουν στη χρηματοοικονομική διοίκηση.
Μονάδες
8
β. Η Χρηματοοικονομική διοίκηση ασχολείται με την
παρακολούθηση και μελέτη των χρηματοοικονομικών στοιχείων της επιχείρησης. Για
ποιους κυρίως λόγους είναι χρήσιμα τα στοιχεία που προκύπτουν;
Μονάδες 12
Μονάδες 12
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΟΜΑΔΑ Α
Α.1. Σωστό Α.2. Σωστό Α.3. Λάθος Α.4. Λάθος Α.5. Σωστό Α.6. Σωστό
ΟΜΑΔΑ Α
Α.1. Σωστό Α.2. Σωστό Α.3. Λάθος Α.4. Λάθος Α.5. Σωστό Α.6. Σωστό
Α.7. (α) Α.8.(γ) Α.9. (δ)
Α.10. Ανάγκες για ασφάλεια. Ο άνθρωπος έχει την ανάγκη να αισθάνεται σιγουριά
για την ύπαρξή του και την ικανοποίηση των φυσιολογικών του αναγκών στο
μέλλον. Θέλει να είναι ασφαλής απέναντι στους κινδύνους του περιβάλλοντος
(ανεργία, ατυχήματα, κτλ.). Προσπαθεί λοιπόν, συγχρόνως ή αμέσως μετά τη
"λογική- στοιχειώδη" ικανοποίηση των φυσιολογικών του αναγκών, να ικανοποιήσει
τις ανάγκες για ασφάλεια, μόνιμη απασχόληση, σύνταξη, κατοικία κτλ.
Κοινωνικές ανάγκες. Σ΄ αυτήν την κατηγορία εντάσσονται οι ανάγκες του
ανθρώπου να ανήκει σε μια ή περισσότερες κοινωνικές ομάδες, να γίνεται αποδεκτός
από αυτές, να αναπτύσσει φιλικές σχέσεις, να προσφέρει και να κερδίζει αγάπη και
στοργή. Για να γίνουν οι κοινωνικές ανάγκες η κυρίαρχη κατηγορία παρακίνησης,
είναι απαραίτητη η ικανοποίηση των φυσιολογικών και των αναγκών ασφαλείας.
ΟΜΑΔΑ Β
Β.1.Το οικονομικό περιβάλλον: Περιλαμβάνει τις δομές της οικονομίας, τους ρυθμούς ανάπτυξης, τους δείκτες τους σχετικούς με τον πληθωρισμό, την απασχόληση, το δημόσιο χρέος κτλ, την πορεία της κεφαλαιαγοράς και των εισοδημάτων, το βαθμό παρέμβασης του κράτους στην οικονομία, το φορολογικό σύστημα, τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις κτλ.
Το νομικό περιβάλλον: Περιλαμβάνει τους νόμους, σύμφωνα με τους λειτουργεί η επιχείρηση, οι συναλλαγές, οι εργασιακές σχέσεις κτλ.
Το κοινωνικό περιβάλλον: Περιλαμβάνει την “κοινωνική οργάνωση” της χώρας, μέσα στην οποία είναι ενταγμένες όλες οι κοινωνικές ομάδες οι οποίες επιδρούν στη λειτουργία της και την εξέλιξή της. Οι επιλογές τους επηρεάζουν άμεσα την διαδικασία παραγωγής και διανομής του προϊόντος.
Στοιχεία αυτού του παράγοντα μπορούν να θεωρηθούν ακόμα τα δημογραφικά χαρακτηριστικά μιας χώρας, το συνδικαλιστικό της κίνημα κτλ.
Το οικολογικό περιβάλλον: Είναι ένας παράγοντας που αποκτά ιδιαίτερη σημασία μέρα με τη μέρα για την επιχείρηση και γενικά για τον άνθρωπο. Η επιχείρηση προκαλεί προβλήματα στο περιβάλλον με την αλόγιστη εκμετάλλευση του και τη ρύπανση του, όπως επίσης δέχεται τις αρνητικές επιπτώσεις από τις βλάβες που η ίδια ή άλλες αιτίες προκαλούν.
Β.2.α. Μια επιχείρηση, για να επιβιώσει και να αναπτυχθεί, πρέπει ασφαλώς να είναι ανταγωνιστική. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες της να προτιμώνται από τους καταναλωτές έναντι άλλων ανταγωνιστικών. Για να συμβεί αυτό, πρέπει η επιχείρηση να προσφέρει προϊόντα ή υπηρεσίες των οποίων ο συνδυασμός ποιότητας και τιμής να είναι καλύτερος από αυτόν που
προσφέρουν οι ανταγωνιστές της ή να φαίνεται καλύτερος, λόγω διαφήμισης, επωνυμίας κτλ.
β. Συνεπώς, η έννοια της ανταγωνιστικότητας εκφράζει αυτήν τη δυνατότητα της επιχείρησης, δηλαδή να προσφέρει καλύτερη ποιότητα και τιμή από τους ανταγωνιστές της. Εδώ γίνεται βέβαια εμφανές πως συνδέεται η παραγωγικότητα σε ένα βαθμό με την ανταγωνιστικότητα. Αν μία επιχείρηση έχει υψηλή παραγωγικότητα, αυτό σημαίνει ότι θα έχει χαμηλό κόστος που θα της επιτρέπει να προσφέρει προϊόντα ή τις υπηρεσίες σε χαμηλότερες τιμές. Επίσης, αν έχει υψηλή παραγωγικότητα, θα έχει
περιθώριο να δαπανήσει χρήματα για την ποιότητα και τη διαφήμιση, ώστε να κάνει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της περισσότερο ανταγωνιστικά.
Β.3. α. Η χρηματοοικονομική διοίκηση έχει βασικό αντικείμενο την υποστήριξη των
επιχειρηματικών αποφάσεων και τη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης τους. Τέτοιες
αποφάσεις είναι:
- Η αξιολόγηση και η επιλογή των επενδύσεων.
- Η αξιολόγηση και η επιλογή των πηγών και τρόπων χρηματοδότησης.
- Η διαχείριση των οικονομικών κινδύνων.
β. Η χρηματοοικονομική διοίκηση ασχολείται δηλαδή με την παρακολούθηση και τη μελέτη των χρηματοοικονομικών στοιχείων της επιχείρησης. Τα στοιχεία που προκύπτουν είναι χρήσιμα για τους εξής κυρίως λόγους:
- Αποτελούν για την επιχείρηση έναν ουσιαστικό έλεγχο στις δραστηριότητες, στα έσοδα και τα έξοδά της. Αυτό διευκολύνει στο να εντοπίζονται οι διαθέσιμοι πόροι, η ποσότητα τους και οι πηγές τους.
- Παρουσιάζουν τη χρηματοοικονομική κατάσταση της επιχείρησης στα ενδιαφερόμενα μέρη, δηλαδή στους εργαζομένους, στους μετόχους, στους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, στους προμηθευτές, στους καταναλωτές.
- Ανταποκρίνονται στις νομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης. Σύμφωνα με τη νομολογία, είναι απαραίτητο οι επιχειρήσεις να εμφανίζουν τη δραστηριότητά τους με χρηματοοικονομικούς όρους μια φορά το χρόνο, δείχνοντας έτσι την απόδοση τους και τη γενικότερη κατάστασή τους. Με τον τρόπο αυτό η επιχείρηση υπόκειται σε εξωτερικό έλεγχο.
Α.10. Ανάγκες για ασφάλεια. Ο άνθρωπος έχει την ανάγκη να αισθάνεται σιγουριά
για την ύπαρξή του και την ικανοποίηση των φυσιολογικών του αναγκών στο
μέλλον. Θέλει να είναι ασφαλής απέναντι στους κινδύνους του περιβάλλοντος
(ανεργία, ατυχήματα, κτλ.). Προσπαθεί λοιπόν, συγχρόνως ή αμέσως μετά τη
"λογική- στοιχειώδη" ικανοποίηση των φυσιολογικών του αναγκών, να ικανοποιήσει
τις ανάγκες για ασφάλεια, μόνιμη απασχόληση, σύνταξη, κατοικία κτλ.
Κοινωνικές ανάγκες. Σ΄ αυτήν την κατηγορία εντάσσονται οι ανάγκες του
ανθρώπου να ανήκει σε μια ή περισσότερες κοινωνικές ομάδες, να γίνεται αποδεκτός
από αυτές, να αναπτύσσει φιλικές σχέσεις, να προσφέρει και να κερδίζει αγάπη και
στοργή. Για να γίνουν οι κοινωνικές ανάγκες η κυρίαρχη κατηγορία παρακίνησης,
είναι απαραίτητη η ικανοποίηση των φυσιολογικών και των αναγκών ασφαλείας.
ΟΜΑΔΑ Β
Β.1.Το οικονομικό περιβάλλον: Περιλαμβάνει τις δομές της οικονομίας, τους ρυθμούς ανάπτυξης, τους δείκτες τους σχετικούς με τον πληθωρισμό, την απασχόληση, το δημόσιο χρέος κτλ, την πορεία της κεφαλαιαγοράς και των εισοδημάτων, το βαθμό παρέμβασης του κράτους στην οικονομία, το φορολογικό σύστημα, τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις κτλ.
Το νομικό περιβάλλον: Περιλαμβάνει τους νόμους, σύμφωνα με τους λειτουργεί η επιχείρηση, οι συναλλαγές, οι εργασιακές σχέσεις κτλ.
Το κοινωνικό περιβάλλον: Περιλαμβάνει την “κοινωνική οργάνωση” της χώρας, μέσα στην οποία είναι ενταγμένες όλες οι κοινωνικές ομάδες οι οποίες επιδρούν στη λειτουργία της και την εξέλιξή της. Οι επιλογές τους επηρεάζουν άμεσα την διαδικασία παραγωγής και διανομής του προϊόντος.
Στοιχεία αυτού του παράγοντα μπορούν να θεωρηθούν ακόμα τα δημογραφικά χαρακτηριστικά μιας χώρας, το συνδικαλιστικό της κίνημα κτλ.
Το οικολογικό περιβάλλον: Είναι ένας παράγοντας που αποκτά ιδιαίτερη σημασία μέρα με τη μέρα για την επιχείρηση και γενικά για τον άνθρωπο. Η επιχείρηση προκαλεί προβλήματα στο περιβάλλον με την αλόγιστη εκμετάλλευση του και τη ρύπανση του, όπως επίσης δέχεται τις αρνητικές επιπτώσεις από τις βλάβες που η ίδια ή άλλες αιτίες προκαλούν.
Β.2.α. Μια επιχείρηση, για να επιβιώσει και να αναπτυχθεί, πρέπει ασφαλώς να είναι ανταγωνιστική. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες της να προτιμώνται από τους καταναλωτές έναντι άλλων ανταγωνιστικών. Για να συμβεί αυτό, πρέπει η επιχείρηση να προσφέρει προϊόντα ή υπηρεσίες των οποίων ο συνδυασμός ποιότητας και τιμής να είναι καλύτερος από αυτόν που
προσφέρουν οι ανταγωνιστές της ή να φαίνεται καλύτερος, λόγω διαφήμισης, επωνυμίας κτλ.
β. Συνεπώς, η έννοια της ανταγωνιστικότητας εκφράζει αυτήν τη δυνατότητα της επιχείρησης, δηλαδή να προσφέρει καλύτερη ποιότητα και τιμή από τους ανταγωνιστές της. Εδώ γίνεται βέβαια εμφανές πως συνδέεται η παραγωγικότητα σε ένα βαθμό με την ανταγωνιστικότητα. Αν μία επιχείρηση έχει υψηλή παραγωγικότητα, αυτό σημαίνει ότι θα έχει χαμηλό κόστος που θα της επιτρέπει να προσφέρει προϊόντα ή τις υπηρεσίες σε χαμηλότερες τιμές. Επίσης, αν έχει υψηλή παραγωγικότητα, θα έχει
περιθώριο να δαπανήσει χρήματα για την ποιότητα και τη διαφήμιση, ώστε να κάνει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της περισσότερο ανταγωνιστικά.
Β.3. α. Η χρηματοοικονομική διοίκηση έχει βασικό αντικείμενο την υποστήριξη των
επιχειρηματικών αποφάσεων και τη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης τους. Τέτοιες
αποφάσεις είναι:
- Η αξιολόγηση και η επιλογή των επενδύσεων.
- Η αξιολόγηση και η επιλογή των πηγών και τρόπων χρηματοδότησης.
- Η διαχείριση των οικονομικών κινδύνων.
β. Η χρηματοοικονομική διοίκηση ασχολείται δηλαδή με την παρακολούθηση και τη μελέτη των χρηματοοικονομικών στοιχείων της επιχείρησης. Τα στοιχεία που προκύπτουν είναι χρήσιμα για τους εξής κυρίως λόγους:
- Αποτελούν για την επιχείρηση έναν ουσιαστικό έλεγχο στις δραστηριότητες, στα έσοδα και τα έξοδά της. Αυτό διευκολύνει στο να εντοπίζονται οι διαθέσιμοι πόροι, η ποσότητα τους και οι πηγές τους.
- Παρουσιάζουν τη χρηματοοικονομική κατάσταση της επιχείρησης στα ενδιαφερόμενα μέρη, δηλαδή στους εργαζομένους, στους μετόχους, στους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, στους προμηθευτές, στους καταναλωτές.
- Ανταποκρίνονται στις νομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης. Σύμφωνα με τη νομολογία, είναι απαραίτητο οι επιχειρήσεις να εμφανίζουν τη δραστηριότητά τους με χρηματοοικονομικούς όρους μια φορά το χρόνο, δείχνοντας έτσι την απόδοση τους και τη γενικότερη κατάστασή τους. Με τον τρόπο αυτό η επιχείρηση υπόκειται σε εξωτερικό έλεγχο.